terjemah 8 band equaliser

Delapan Band Sub - Woofer Graphic EqualiserRod Elliott ( ESP ) [ 1 ] , Updated 19 Jul 2009Lebih Sharing ServicesShare | Berbagi di facebook Berbagi di myspace Berbagi di google Berbagi di twitterPCB Harap Catatan : PCB yang tersedia untuk proyek ini . Klik gambar untuk detail .pengantar
Sub Anda diinstal dan diatur sebaik mungkin , tetapi Anda tidak bisa mendapatkannya terdengar tepat . Beberapa frekuensi yang terlalu menonjol , sementara yang lain tampak tenang . Jika ini terdengar akrab , maka equalizer ini adalah apa yang Anda butuhkan untuk memperbaikinya . Ini bukan obat mujarab , dan tidak akan menyembuhkan ruang mustahil , namun sebagian besar gumpalan dan benjolan di respon subwoofer akan merespon dengan baik untuk menyamakan kedudukan seperti dijelaskan di sini .
Unit ini merupakan variasi 8 band pada equalizer diupgrade dijelaskan dalam Pages Project , dan didedikasikan untuk tugasnya . Papan dapat ditumpuk untuk mendapatkan lebih banyak band jika diinginkan , tetapi pengaturan yang ditunjukkan akan cukup memadai untuk kebanyakan instalasi .

Foto Selesai Dewan P84
Equalizer adalah desain Q konstan, sehingga tidak seperti kebanyakan equalizers " biasa " , tidak memiliki Q yang sangat rendah pada pengaturan rendah meningkatkan dan dipotong . Ini adalah masalah besar dengan standar ( grafis ) sirkuit equalizer , dan benar-benar dihindari dengan versi Q konstan. Menggunakan Beberapa desain Feedback Bandpass , filter ini dapat dirancang untuk setiap ( wajar ) frekuensi dan Q yang diinginkan . Sebagai 1/3 oktaf equalizer , filter Q harus 4,3 , tapi saya sengaja diturunkan ini untuk 4 untuk desain ini untuk memungkinkan tumpang tindih sedikit .
Meskipun akan selalu ada ruang " bahwa" yang menentang semua upaya untuk membuat sesuatu suara setengah layak , EQ ini akan membuang sebagian besar masalah yang mungkin ditemui .deskripsi
Equalizer adalah 1/3 oktaf Band , dengan frekuensi pusat pada 25 , 32 , 40 , 50 , 63 , 80 , 100 dan 125 Hz . Hal ini juga dapat digunakan dengan frekuensi mulai dari 20Hz jika diinginkan ( lihat tabel di bawah ) . Rangkaian itu sendiri menggunakan opamp sebagai penyangga input ( U1A ) , memastikan impedansi rendah drive buffer pembalik berikut . Semua filter didorong oleh sinyal terbalik dari U2B , dan jumlah maksimum boost atau cut ditentukan oleh nilai R8 .
U1B adalah penjumlahan amp , dan mengambil input dari kombinasi input , dan sinyal keluaran dari bus CUT - ini berasal dari pot yang digunakan sebagai kontrol tingkat untuk setiap band frekuensi . Sinyal gabungan dijumlahkan lagi dengan U2A , kali ini dengan sinyal dari bus BOOST menambahkan . Sinyal drive semua filter dilakukan oleh U2B , keuntungan yang menentukan dorongan maksimum dan cut diperbolehkan . Seperti ditunjukkan , sirkuit ini akan memberikan sekitar + / - 14dB , dan respon yang benar-benar datar dengan semua pot terpusat . Mengurangi rentang dengan mengurangi nilai R8 ( 39k ) - nilai 10k memberikan 6dB dorongan dan dipotong .
Operasi sebenarnya dari sirkuit bergantung terutama pada amplitudo dan fase dari frekuensi yang dipilih , dan itu adalah di luar lingkup artikel ini untuk menutupi itu dengan sangat rinci . Sinyal drive yang terbalik adalah kompensasi untuk kenyataan bahwa umpan balik beberapa filter yang standar pembalik pada frekuensi resonansi - saya akan menyerahkan kepada pembaca untuk bekerja dengan tepat apa yang terjadi (dengan asumsi Anda peduli , tentu saja) . Untuk rincian lengkap tentang topologi sirkuit , lihat referensi di bawah .Gambar 1Gambar 1 - Input dan Output Sirkuit
Meskipun tidak ditampilkan di sini , ada topi bypass untuk setiap opamp ganda . Ini diharapkan menjadi jenis keramik multilayer 100nF untuk kinerja terbaik . Hal ini penting jika opamps berkecepatan tinggi yang digunakan , tetapi masih penting jika menggunakan opamps TL072 dianjurkan. Ada sedikit atau tidak ada yang bisa diperoleh dalam menggunakan " audiophile " kelas opamps untuk subwoofer , karena TL072 memiliki lebih dari bandwidth yang cukup untuk pekerjaan itu . Tentu jika itu membuat Anda merasa lebih baik, maka OPA2134s atau pekerjaan yang mirip dengan indah.Angka di sebelah kiri ( tampak atas) menunjukkan pinouts standar yang digunakan untuk sebagian besar atau pada dasarnya semua opamps ganda . Jika PCB yang digunakan untuk proyek ini ( sangat dianjurkan , by the way ) , maka hanya opamps dengan pin konfigurasi ini dapat digunakan . Ini bukan pembatasan :-) penyisipan yang benar adalah ( seperti biasa ) penting , atau opamps akan mati !
Filter diulang - dua ( pertama dan terakhir ) yang ditunjukkan pada Gambar 2 , dan beberapa umpan balik ( MFB ) blok filter digunakan 8 kali untuk mendapatkan delapan band .Gambar 2Gambar 2 - Beberapa Filter Feedback Bandpass
Tabel di bawah ini menunjukkan sebutan untuk semua bagian filter. Topi keluaran ( 10uF 63V seperti yang ditunjukkan ) juga mungkin electrolytics bipolar - topi film yang akan menyenangkan , tetapi hanya terlalu besar untuk muat di papan ukuran yang layak . Perbedaan kinerja tidak mungkin terdengar dengan sistem apapun , karena topi sangat jauh lebih besar dari yang mereka butuhkan untuk berada di bahkan frekuensi terendah . The- 3dB frekuensi untuk semua jaringan output dalam bagian ini adalah 1.6Hz kasus terburuk - jauh di bawah apa pun yang kita bisa mendengar .
Komponen pemilihan frekuensi ditunjukkan dalam tabel berikut - ini cukup akurat , dan umumnya akan cocok untuk semua aplikasi . Saya telah menyertakan band 20Hz bagi mereka yang mungkin ingin memindahkan kisaran turun sedikit - hanya delapan dari frekuensi yang digunakan untuk unit . Nomenklatur untuk berbagai komponen penyaring MFB telah diubah untuk mencocokkan tanda-tanda pada PCB - ini membuat penempatan komponen jauh lebih mudah . Secara umum, berkisar dari 25Hz ke 125Hz akan lebih dari cukup untuk semua tapi subs paling ampuh .Freq Band Ri Re Rf Ci , Cf20 330K 10k 680k 100nF25 270k 8K2 510k 100nF31 270k 8K2 510k 82nF40 330K 10k 680k 47nF50 330K 10k 680k 39nF63 270k 8K2 510k 39nF80 82K 2k7 160k 100nF100 82K 2k7 160k 82nF125 150k 4k7 330K 33nF
Arrrgh ! Nilai-nilai adalah seluruh tempat - ini dilakukan untuk menghindari harus menggunakan topi secara paralel ( tidak ada ruang di papan ) , dan saya telah mencoba untuk mempertahankan nilai-nilai setidaknya cukup baik masuk akal . Sayangnya , mempertahankan Q dan frekuensi untuk seperti filter berdekatan tidak mudah , dan tabel di atas hasilnya . Jangan ragu untuk menggunakan program Filter kalkulator MFB untuk melihat apakah Anda dapat melakukan lebih baik - itu tersedia dari halaman Download.Gambar 3Gambar 3 - Opsional On-Board Power Supply
Akhirnya , bagian power supply DC . Hal ini memungkinkan papan P84 yang akan dijalankan sebagai unit yang berdiri sendiri , hanya membutuhkan daya masukan AC . Sementara P05 Power Supply direkomendasikan untuk unit ini , meskipun dalam banyak kasus akan lebih mudah untuk menggunakan pasokan on-board . Karena keterbatasan ukuran, topi filter utama adalah nilai terkecil yang akan bekerja , sehingga pasokan hanya mampu saat ini relatif rendah ( saya sarankan tentang 30mA maksimum ) . Hal ini cukup untuk menjalankan equalizer , serta P48 atau P71 sirkuit untuk koreksi speaker . Bagian AC adalah opsional - dapat dihilangkan ( menghapus dua dioda , C2 , C3 , C6 - C9 , U7 dan U8 ) . ± 15V kemudian dihubungkan ke input DC dari suplai eksternal . Tergantung pada pemasok Anda , dimungkinkan untuk menyesuaikan topi yang lebih besar daripada yang ditampilkan - saya menggunakan 2.200 uF 25V electros pada prototipe , dan mereka hanya cocok ( diameter 12,7 mm ) .
Ada satu topi bypass untuk setiap opamp . Sementara perangkat yang paling sering digunakan tidak perlu melewati tingkat , tidak sakit dan memungkinkan " lebih baik " opamps untuk digunakan jika itu membuat Anda merasa lebih baik . Dalam kebanyakan kasus, opamps TL072 disarankan adalah lebih dari cukup baik untuk aplikasi dan setiap upgrade tidak mungkin terdengar .
catatanThe PCB untuk proyek ini dirancang untuk menggunakan miniatur ( 9mm persegi, dengan atau tanpa PCB pemasangan frame) rotary pot , sehingga istilah " grafis " equalizer adalah sesuatu yang keliru . Jika diinginkan , pot geser dapat digunakan , akan tetapi harus ditransfer ke papan tulis. Hal ini tidak sulit seperti yang mungkin pertama kali berpikir, karena hanya ada 10 kabel yang dibutuhkan .Pengukuran & Pengamatan
Unit prototipe digambarkan di atas diukur , menggunakan input 15V AC dan tidak ada perumahan ( atau perisai ) apapun . Kebisingan diukur pada kurang dari 1mV tertimbang (bandwidth 3Hz - 300kHz ) . The DC offset prototipe itu 8mV pada output , sehingga Anda perlu topi coupling untuk subwoofer amp .
Dengan pasokan 15V AC , jumlah saat ini menarik adalah 92mA . Ini akan menjadi lebih tinggi jika Anda menggunakan opamps yang menarik arus lebih diam , tetapi bahkan kasus terburuk akan kurang dari 250mA . Riak tegangan yang tidak diatur adalah 65mV RMS dengan 2.200 tutup filter UF diinstal . Jika Anda menggunakan topi yang lebih kecil , itu akan lebih tinggi . Perhatikan riak yang 50Hz ( atau 60Hz ) , dan tidak 100/120Hz seperti yang Anda harapkan . Hal ini karena power supply Doubler tegangan sederhana untuk fleksibilitas maksimum .
Input atau output tegangan maksimum absolut hanya di bawah 10V RMS . Dengan meningkatkan maksimum , ada keuntungan dari 14dB ( 5 kali ) , sehingga sinyal 1V menjadi 5V (yang akan klip kekuasaan apapun yang dikenal amplifier ) . Secara umum , disarankan untuk menggunakan tingkat kontrol antara output P84 dan input amplifier sehingga sistem menjadi lebih terkendali . Tingkat input harus dijaga di bawah 2V RMS setiap saat jika dorongan maksimum sedang diterapkan pada setiap frekuensi .
Meningkatkan maksimum ( atau cut ) tidak mungkin untuk kebanyakan instalasi , dan harus dihindari jika mungkin . Kebutuhan untuk pemerataan agresif tersebut menunjukkan bahwa ada masalah lain yang harus ditangani . Mungkin perlu untuk mengubah lokasi dari sub , gunakan sepasang subs di tempat yang berbeda di dalam ruangan , atau menerapkan ruang perawatan .Menggunakan Equaliser The
Hubungkan equalizer ke dalam jalur sinyal ( biasanya antara sumber dan pemerataan subwoofer dan / atau power amplifier ) . Pastikan bahwa semua pot dipusatkan untuk respon datar awal. Pastikan sub terdengar sama seperti sebelumnya , maka sebaiknya dengan CD test ( musik yang dikenal akan bekerja juga, tapi tidak seperti yang diprediksi ) , menjalankan sapuan frekuensi ( atau sinyal meledak ) dan menyesuaikan equalizer untuk respon halus dalam rendah frekuensi . Anda harus berada dalam posisi mendengarkan normal untuk ini - kualitas suara akan berbeda di berbagai bagian ruangan , dan ini adalah bagian dari masalah di tempat pertama .
Membuat penyesuaian hemat - atas penggunaan equalizer adalah cara dijamin untuk merusak suara , sehingga membuat penyesuaian sedikit demi sedikit , satu pita pada suatu waktu . Mungkin diperlukan beberapa saat sebelum Anda benar-benar bahagia, tapi mendengarkan hati-hati dan ketekunan adalah kunci untuk mendapatkan hak ot . Secara umum, Anda lebih mungkin membutuhkan jumlah yang wajar dipotong daripada meningkatkan , dan meskipun mungkin, adalah tidak benar-benar praktis untuk membuat sirkuit asimetris .
Setelah ditetapkan , pengaturan EQ tidak akan perlu diubah , sehingga unit harus ditempatkan di mana tidak mudah diakses - Anda tahu apa yang akan terjadi jika orang lain tahu bahwa itu ada , dan apa yang dilakukannya .
Pengaturan akan perlu diubah jika subwoofer tersebut akan dipindahkan , atau jika furniture dipindahkan , ditambahkan atau dihapus dari area pendengaran . Soft furnishing besar akan membuat perbedaan terbesar , sementara kecil ( terbuka ) rak biasanya akan membuat sedikit atau tidak ada perubahan sama sekali . Kasus buku adalah hewan yang sangat tak terduga , dan hanya evaluasi yang cermat akan menentukan apakah pengaturan tetap akurat jika rak buku ditambahkan atau dihapus .referensi
Desain yang disajikan di sini didasarkan pada kertas ( Konstan Q Graphic Equalisers ) , yang ditulis oleh Dennis A. Bohn dari Rane Corporation. Karya asli dapat didownload dari situs Rane ... http://rane.com/pdf/constanq.pdf

0 komentar:

8 band subwoofer equaliser

Eight Band Sub-Woofer Graphic Equaliser
Rod Elliott (ESP) [1], Updated 19 Jul 2009

PCB   Please Note:  PCBs are available for this project. Click the image for details.

Introduction Your sub is installed and set up as best you can, but you can't quite get it to sound right. Some frequencies are too prominent, while others seem subdued. If this sounds familiar, then this equaliser is what you need to fix it. It is not a panacea, and will not cure an impossible room, but the majority of lumps and bumps in the subwoofer response will respond very well to an equaliser as described here.
The unit is an 8 band variation on the expandable equaliser described in the Project Pages, and is dedicated to its task. Boards can be stacked to get more bands if desired, but the arrangement shown will be quite sufficient for most installations.

Photo of Completed P84 Board
The equaliser is a constant Q design, so unlike most "ordinary" equalisers, it does not have a very low Q at low settings of boost and cut. This is a major problem with the standard (graphic) equaliser circuit, and is completely avoided by the constant Q version. Using the Multiple Feedback Bandpass design, these filters can be designed for any (reasonable) frequency and Q desired. As a 1/3 Octave equaliser, the filter Q should be 4.3, but I have deliberately lowered this to 4 for this design to allow a little overlap.
While there will always be "that" room which defies all attempts to make anything sound halfway decent, this EQ will dispose of the majority of problems likely to be encountered.

Description The equaliser is 1/3 Octave band, with centre frequencies at 25, 32, 40, 50, 63, 80, 100 and 125 Hz. It can also be used with a starting frequency of 20Hz if desired (see table below). The circuit itself uses an opamp as an input buffer (U1A), ensuring a low impedance drive to the following inverting buffer. All filters are driven by an inverted signal from U2B, and the maximum amount of boost or cut is determined by the value of R8.
U1B is a summing amp, and it takes its input from the combination of the input, and the output signal from the CUT bus - this comes from the pots used as the level control for each frequency band. The combined signal is summed again by U2A, this time with the signal from the BOOST bus added. The signal drive to all filters is performed by U2B, the gain of which determines the maximum boost and cut allowed. As shown, The circuit will provide about +/-14dB, and the response is completely flat with all pots centred. Reduce the range by reducing the value of R8 (39k) - a value of 10k gives 6dB of boost and cut.
The actual operation of the circuit relies primarily on the amplitude and phase of the selected frequency, and it is beyond the scope of this article to cover it in great detail. The inverted signal drive is compensation for the fact that a standard multiple feedback filter is inverting at the resonant frequency - I shall leave it to the reader to work out exactly what happens (assuming you care, of course). For full details of the circuit topology, see the reference below.
Figure 1
Figure 1 - Input and Output Circuitry
Although not shown here, there is a bypass cap for each dual opamp. These should be 100nF multilayer ceramic types for best performance. This is critical if high speed opamps are used, but still important if using the recommended TL072 opamps. There is little or nothing to be gained in using "audiophile" grade opamps for a subwoofer, since the TL072 has more than sufficient bandwidth for the job. Naturally if it makes you feel better, then OPA2134s or similar work beautifully.
The figure on the left (top view) shows the standard pinouts used for the vast majority or basically all dual opamps. If the PCB is used for this project (highly recommended, by the way), then only opamps with this pin configuration may be used. This is not a limitation :-)  Correct insertion is (as always) essential, or the opamps will die !
The filters are repeated - two (the first and last) are shown in Figure 2, and a multiple feedback (MFB) filter block is used 8 times to get the eight bands.
Figure 2
Figure 2 - Multiple Feedback Bandpass Filters
The table below shows the designations for all the filter sections. The output caps (10uF 63V as shown) may also be bipolar electrolytics - film caps would be nice, but are simply too large to fit on a decent sized board. The difference in performance is unlikely to be audible with any system, since the caps are very much bigger than they need to be at even the lowest frequency. The -3dB frequency for all output networks in this section is 1.6Hz worst case - well below anything we can hear.
The frequency selection components are shown in the following table - these are quite accurate, and will generally be suitable for all applications. I have included the 20Hz band for those who may want to move the range down slightly - only eight of the frequencies are used for the unit. The nomenclature for the various MFB filter components has been changed to match the markings on the PCB - this makes component placement a lot easier. In general, the range from 25Hz to 125Hz will be more than sufficient for all but the most potent subs.
Freq BandRiReRfCi,  Cf
20330k10k680k100nF
25270k8k2510k100nF
31270k8k2510k82nF
40330k10k680k47nF
50330k10k680k39nF
63270k8k2510k39nF
8082k2k7160k100nF
10082k2k7160k82nF
125150k4k7330k33nF
Arrrgh!  The values are all over the place - this was done to avoid having to use caps in parallel (there is no room on the board), and I have tried to maintain at least passably sensible values. Unfortunately, maintaining the Q and frequency for such closely spaced filters is not easy, and the table above is the result. Feel free to use the MFB Filter calculator program to see if you can do any better - it is available from the Download page.
Figure 3
Figure 3 - Optional On-Board Power Supply
Finally, the DC power supply section. This allows the P84 board to be run as a stand-alone unit, requiring only an AC power input. While the P05 Power Supply is recommended for this unit, although in many cases it will be easier to use the on-board supply. Because of size constraints, the main filter caps are the smallest value that will work, so the supply is only capable of relatively low current (I suggest about 30mA maximum). This is sufficient to run the equaliser, as well as a P48 or P71 circuit for speaker correction. The AC section is completely optional - it can be omitted (delete the two diodes, C2, C3, C6-C9, U7 and U8). ±15V is then connected to the DC input from an external supply. Depending on your supplier, it may be possible to fit larger caps than shown - I used 2,200uF 25V electros on the prototype, and they just fit (12.7mm diameter).
There is one bypass cap for each opamp. While most commonly used devices don't need this level of bypassing, it doesn't hurt and allows "better" opamps to be used if it makes you feel better. In most cases, the suggested TL072 opamps are more than good enough for the application and any upgrade is unlikely to be audible.
Note
The PCB for this project is designed to use miniature (9mm square, with or without PCB mounting frame) rotary pots, so the term "graphic" equaliser is something of a misnomer. If desired, slide pots may be used, but will have to be wired to the board. This is not as arduous as may first be thought, since there are only 10 wires needed.

Measurements & Observations The prototype unit pictured above was measured, using 15V AC input and no housing (or shielding) of any kind. Noise was measured at less than 1mV unweighted (3Hz-300kHz bandwidth). The DC offset of the prototype was 8mV at the output, so you need a coupling cap for the subwoofer amp.
With a 15V AC supply, total current draw was 92mA. This will be higher if you use opamps that draw more quiescent current, but even worst case will be less than 250mA. Unregulated ripple voltage was 65mV RMS with the 2,200uF filter caps installed. If you use smaller caps, it will be higher. Note that ripple is 50Hz (or 60Hz), and not 100/120Hz as you might expect. This is because the power supply is a simple voltage doubler for maximum flexibility.
The absolute maximum input or output voltage is just under 10V RMS. With maximum boost, there is a gain of 14dB (5 times), so a 1V signal becomes 5V (which will clip any known power amplifier). In general, it is advisable to use a level control between the P84 output and the amplifier input so that the system becomes more controllable. The input level must be kept below 2V RMS at all times if maximum boost is being applied at any frequency.
Maximum boost (or cut) is unlikely for most installations, and should be avoided if at all possible. The need for such aggressive equalisation indicates that there are other problems that should be addressed. It may be necessary to change the location of the sub, use a pair of subs in different places in the room, or apply room treatment.

Using The Equaliser Connect the equaliser into the signal path (usually between the source and the subwoofer equalisation and/or power amplifier). Make sure that all pots are centred for an initial flat response. Verify that the sub sounds the same as before, then preferably with a test CD (known music will work too, but is not as predictable), run a frequency sweep (or burst signals) and adjust the equaliser for the smoothest response in the low frequencies. You should be in your normal listening position for this - the sound quality will be different in different parts of the room, and this is part of the problem in the first place.
Make adjustments sparingly - over use of an equaliser is a guaranteed way to ruin the sound, so make adjustments in small increments, one band at a time. It may take a while before you are completely happy, but careful listening and perseverance are the key to getting ot right. Generally, you are more likely to need a reasonable amount of cut than boost, and although possible, it is not really practical to make the circuit asymmetrical.
Once set, the EQ settings will not need to be changed, so the unit should be placed where it is not readily accessible - you know what will happen if others know that it's there, and what it does.
The settings will need to be changed if the subwoofer is moved, or if furniture is moved, added or removed from the listening area. Large soft furnishings will make the biggest difference, while small (open) shelves will usually make little or no change at all. Book cases are highly unpredictable animals, and only careful evaluation will determine if the settings remain accurate if a bookcase is added or removed.

Reference The design presented here is based on a paper (Constant Q Graphic Equalisers), written by Dennis A. Bohn of Rane Corporation. The original work can be downloaded from the Rane site ... http://rane.com/pdf/constanq.pdf

 

0 komentar:

Apex mospet power amp (copy paste)




0 komentar:

100W MOSFET power amplifier.

100W MOSFET power amplifier.

A 100W MOSFET power amplifier circuit based on IRFP240 and IRFP9240 MOSFETs is shown here. The amplifier operates from a +45/-45 V DC dual supply and can deliver 100 watt rms into an 8 ohm speaker and 160 watt rms into a 4 ohm speaker. This Hi-Fi amplifier circuit is suitable for a lot applications like general purpose amplifier, guitar amplifier, keyboard amplifier. The amplifier can be also used as a sub woofer amplifier but a subwoofer filter stage has to be added before the input stage. The amplifier has a low distortion of 0.1%, a damping factor greater than 200, input sensitivity of 1.2V and the bandwidth is from 4Hz to 4 KHz.

Circuit diagram.

mosfet power amplifier
100W mosfet power amplifier circuit

About the circuit.

Capacitor C8 is the input DC decoupling capacitor which blocks DC voltage if any from the input source. IF unblocked, this DC voltage will alter the bias setting s of the succeeding stages. Resistor R20 limits the input current to Q1 C7 bypasses any high frequency noise from the input. Transistor Q1 and Q2 forms the input differential pair and the constant current source circuit built around Q9 and Q10 sources 1mA. Preset R1 is used for adjusting the voltage at the output of the amplifier. Resistors R3 and R2 sets the gain of the amplifier. The second differential stage is formed by transistors Q3 and Q6 while transistors Q4 and Q5 forms a current mirror which makes the second differential pair to drain an identical current. This is done in order to improve linearity and gain. Power amplification stage based on Q7 and Q8 which operates in the class AB mode. Preset R8 can be used for adjusting the quiescent current of the amplifier. The network comprising of capacitor C3 and resistor R19 improves high frequency stability and prevents the chance of oscillation. F1 and F2 are safety fuses.

Circuit setup.

Set R1 at midpoint before powering up and then adjust it slowly in order to get a minimum voltage (less than 50mV0 at the output. Next step is setting up the quiescent current and keep the preset R8 in minimum resistance and connect a multimeter across points marked X & Y in the circuit diagram. Now adjust R8 so that the multimeter reads 16.5mV which corresponds to 50mA quiescent current.

Notes.

  • Assemble the circuit on a good quality PCB.
  • Use a +45/-45 V DC, 3A dual supply for powering the circuit.
  • Power supply voltage must not exceed +55/-55 V DC.
  • Before connecting the speaker, check the zero signal output voltage of the amplifier and in any case it should not be higher than 50mV. If it is higher than 50mV, check the circuit for any error. Replacing Q1, Q2 with another set could also solve the problem.
  • Fit Q7 and Q8 to a 2°C/W heat sink. Both Q7 and Q8 must be isolated from the heat sink using mica sheets. Heat sink mounting kits for almost all power transistors/ MOSFETs of almost all package styles are readily available in the market.
  • All resistors other than R10, R11 and R19 are 1/4 watt metal film resistors. R10 and R11 are 5W wire wound type while R19 is a 3W wire wound type.

Power supply for the 100W MOSFET power amplifier.

+45/-45 dual supply mosfet amplifier
+45 / -45 dual supply for the 100W mosfet power amplifier
A basic dual power supply is used for the amplifier circuit. If 6A ampere bridge is not available, then make one using four 6A6 diodes.C10 and C11 are high frequency bypass capacitors. Filter capacitors C8 and C9 must be at least 10000uF, higher the value lesser the ripple. Optional 3A fuses can be added to the +45 and -45 lines. Transformer T1 can be a 230V primary, 35-0-35 V secondary, 300VA step down transformer.

0 komentar: